U3 Information Technology (2ºESO)


Intro



What is IT?
¿Qué es IT?
You already know IT!! 
Yá lo sabes!!
IT means "Information Technology"
IT significa informática
IT is one of the technology's factors.
IT es uno de los factores de la tecnología


Would you be able to recognise the main components of a computer?
¿Serías capáz de reconocer los principales componentes de un ordenador?
Do you know what the computer's language is?
¿Sabes cuál es el lenguaje del ordenador?
How does a computer work?
¿Cómo funciona un ordenador?
Keep calm and let's get started!
Tranquilo que empezamos!!

1. Lesson plan


Before taking a close look at this lesson (Profundizar en este tema) we're going to learn the vocabulary you'll need to understand most of the contents.

And now, if you're ready to know what all this lesson is about, we can take a look to the objectives, contents, assessment criteria, competences ... this lesson deals with by clicking the following link.

Just before going into further details, here you have the summary of this lesson  and the activities related to.


2. Lesson Planning Process

Session 1:  Warm up.

CONTENTS:
Cover and index of this lesson.
Portada e índice de este tema

TASKS:
Students will do the starting activities to warm up and recover the background knowledge. They will be reminded to bring the summary of points 1,2,3 and 4 for the next class.
Los alumnos realizarán las siguientes actividades iniciales de calentamiento para el rescate de saberes previos. Se les recordará que para la clase siguiente deberán traer el resumen de los puntos 1 ,2,3 y 4 de los apuntes.

  1. Let's get started! (10 minutes). ¡Comencemos!
    Students will create a cover of this lesson on their notebooks which contains the name and number of this unit and a representative drawing.
    Los alumnos elaborarán en su cuaderno una portada (cover) del tema incluyendo el número de la unidad didáctica, el nombre y un dibujo que lo identifique y sea representativo de ella.
  2. Index. (10 minutes). Indice del tema
    Students will copy the main items of this lesson on their notebooks and they will leave the back of the cover in blank in order to complete it with the vocabulary of this unit as far as they don't understand or remember the meaning of words or expressions dealt at class.
    Los alumnos copiarán en su cuaderno los puntos principales que contiene el tema, dejarán la cara posterior de la portada para el vocabulario de la unidad que irán completándolo conforme se desarrolle la unidad, con aquellas palabras o expresiones singulares que hasta el momento no conociera.

    This is the index:
    • Computer science. Informática.
    • Computer language. Lenguaje de los ordenadores.
    • Computer functions. Funciones del ordendor.
    • Computer components. Componentes del ordenador.
    • Hardware. Hardware.
    • Software. Software.
    • Computer networks. Redes de ordenadores.


  3. Watch this video (10 minutes).
    Se verán los siguientes 2 videos. El segundo video se reproducirá al menos 2 veces.
    Here you have some vocab to practise:
    http://learnenglishteens.britishcouncil.org/grammar-vocabulary/vocabulary-exercises/technology
    http://iteslj.org/s/ib/basics.html

  4. Activities (30 minutes)
    • Activity nº1.- Read points 1 to 3 of this lesson, underline the words you don't know and look for their translations. If you want you can translate all the lesson using this on-line app.
      Lee los puntos del 1 al 3 de este tema, subraya las palabras que no entiendas y busca sus significados. Si quieres puedes traducir todo el tema usando esta aplicación on-line.
      http://www.onlinedoctranslator.com/es/
    • Activity nº2.- Now solve activities from 1-4.
      Ahora resuelve las actividades de la 1-4.
      http://www.ascii-code.com/

Session 2:  Computer functions and components. Hardware: Microprocessor

CONTENTS:
Read points 3, 4 and 5 (only the microprocessor) from the summary of this lesson.
Underline the words you don't know and look for their meanings on google traductor or wordreference.
Lee los puntos 3, 4 y 5 (sólo el microprocesador) del resumen de esta lección. Subraya las palabras que no sepas y busca su significado en google traductor o wordreference.
TASKS:
Students must bring a summary of points 3,4 and 5 (only the microprocessor) on their notebooks. They have to read this part of the lesson and write down all words and expressions they have found difficulties understanding them. They will be reminded to bring the summary of point 5 (Memory units and storage devices) for the next class.
Los alumnos deberan traer realizado un resumen en su cuaderno de los puntos 3,4 y 5 (sólo el microprocesador) de los apuntes que se le han facilitado en esta misma página. Para ello habrán tenido que leer esta parte del temario y traer anotados en las copias del tema las palabras o construcciones gramaticales que no hayan entendido. Se les recordará que para la clase siguiente deberán traer el resumen del punto 5 ( Unidades de memoria y dispositivos de almacenaje) de los apuntes.
  1. Brief chat about these terms. Doubts. Breve charla sobre dudas
    Se realizará un debate de 5 minutos para resolver entre todos los alumnos las posibles dudas surgidas en la realización del resumen.
  2. Activities
    • Activity nº1.- Look at this video about the basic parts of computers.
      Observa este video sobre las partes basicas de un ordenador.

    • Activity nº2.- Solve activities 5-13.
      Resuelve las actividades 5-13.

Session 3:  Memory Units and Storage devices.

CONTENTS:
Read point 5 (Memory units and storage devices) from the summary of this lesson.
Underline the words you don't know and look for their meanings on google traductor or wordreference.
Lee el punto 5 (unidades de memoria y dispositivos de almacenamiento) del resumen de esta lección. Subraya las palabras que no sepas y busca su significado en google traductor o wordreference.
TASKS:
Students must bring a summary of point 5 (Memory units and storage devices) on their notebooks. They have to read this part of the lesson and write down all words and expressions they have found difficulties understanding them. They will be reminded to bring the summary of the rest of point 5 for the next class.
Los alumnos deberan traer realizado un resumen en su cuaderno del punto 5 (Unidades de memoria y dispositivos de almacenamiento) de los apuntes que se le han facilitado en esta misma página. Para ello habrán tenido que leer esta parte del temario y traer anotados en las copias del tema las palabras o construcciones gramaticales que no hayan entendido. Se les recordará que para la clase siguiente deberán traer el resumen del resto del punto 5 de los apuntes.
  1. Brief chat about these terms. Doubts. Breve charla sobre dudas
    Se realizará un debate de 5 minutos para resolver entre todos los alumnos las posibles dudas surgidas en la realización del resumen.
  2. Activities
    • Activity nº1.- Look at this video about the different kinds of memory.
      Observa este video sobre los diferentes tipos de memoria.
    • Activity nº2.- Solve activities 14-30.
      Resuelve las actividades 14-30.

For further information visit these videos and links:
http://www.webopedia.com/TERM/C/cache.html
http://blog.teachbook.com.au/index.php/computer-science/1-0-hardware-overview/processor-architectur/
http://searchstorage.techtarget.com/definition/cache-memory
http://cse1.net/recaps/4-memory.html

Session 4:  Hardware (Motherboard).

CONTENTS:
Read the rest of point 5 from the summary of this lesson.
Underline the words you don't know and look for their meanings on google traductor or wordreference.
TASKS:
Students must bring a summary of point 5 on their notebooks. They have to read this part of the lesson and write down all words and expressions they have found difficulties understanding them. They will be reminded to bring the summary of point 6 for the next class.
Los alumnos deberan traer realizado un resumen en su cuaderno del punto 5 de los apuntes que se le han facilitado en esta misma página. Para ello habrán tenido que leer esta parte del temario y traer anotados en las copias del tema las palabras o construcciones gramaticales que no hayan entendido. Se les recordará que para la clase siguiente deberán traer el resumen del punto 6 de los apuntes.
  1. Brief chat about these terms. Doubts. Breve charla sobre dudas
    Se realizará un debate de 5 minutos para resolver entre todos los alumnos las posibles dudas surgidas en la realización del resumen.
  2. Activities
    • Activity nº1.- Let's watch this video.
      Veamos el siguiente video.
    • Activity nº2.- Solve activities 31-37
      Resuelve las actividades 31-37.

For further information here you have more links.
Para más información aquí tienes más enlaces.
http://www.centralislip.k12.ny.us/webpages/ldolezal/communicationspring.cfm?subpage=1921987
http://www.opcionweb.com/descargar/identifying-computer-ports.pdf
http://comptia-aplus.blogspot.com.es/2012/09/05-motherboard-io-interfaces.html
https://www.blogger.com/feeds/2745340360896113160/posts/default
http://www.computerhope.com/jargon/e/expaslot.htm
http://study.com/academy/lesson/what-are-peripheral-devices-of-a-computer-definition-examples-types.html#lesson

Session 5:  Software.

CONTENTS:
Read points 6 from the summary of this lesson.
Underline the words you don't know and look for their meanings on google traductor or wordreference.
TASKS:
Students must bring a summary of point 6 on their notebooks. They have to read this part of the lesson and write down all words and expressions they have found difficulties understanding them. They will be reminded to bring the summary of point 7 for the next class.
Los alumnos deberan traer realizado un resumen en su cuaderno del punto 6 de los apuntes que se le han facilitado en esta misma página. Para ello habrán tenido que leer esta parte del temario y traer anotados en las copias del tema las palabras o construcciones gramaticales que no hayan entendido. Se les recordará que para la clase siguiente deberán traer el resumen del punto 7 de los apuntes.
  1. Brief chat about these terms. Doubts. Breve charla sobre dudas
    Se realizará un debate de 5 minutos para resolver entre todos los alumnos las posibles dudas surgidas en la realización del resumen.
  2. Activities
    • Activities nº1.- Solve these activities from the homework sheets 38-41.
      Resuelve estas actividades 38-41 de las hojas de deberes
For further information visit these videos and links:

Session 6:  Computer networks.

CONTENTS:
Read point 7 from the summary of this lesson.
Underline the words you don't know and look for their meanings on google traductor or wordreference.
TASKS:
Students must bring a summary of point 7 on their notebooks. They have to read this part of the lesson and write down all words and expressions they have found difficulties understanding them.
Los alumnos deberan traer realizado un resumen en su cuaderno del punto 7 de los apuntes que se le han facilitado en esta misma página. Para ello habrán tenido que leer esta parte del temario y traer anotados en las copias del tema las palabras o construcciones gramaticales que no hayan entendido..
  1. Brief chat about these terms. Doubts. Breve charla sobre dudas
    Se realizará un debate de 5 minutos para resolver entre todos los alumnos las posibles dudas surgidas en la realización del resumen.
  2. Activities
    • Activity nº1- Solve activities 42-50 from the homework sheets.
      Resuelve las actividades 42-50 de las hojas de deberes.
    • Activity nº2- Lesson review: Solve activities 51-55 from the homework sheets.
      Resuelve las actividades 51-55 de las hojas de deberes.
For further information visit these videos and links:
http://www.eazynotes.com/notes/computer-networks/slides/types-of-networks.pdf

Session 7:  IT review

TASKS:
Students must review and study everything learned up to this moment for the development of this session.
Los alumnos deberán repasar todos los apuntes del tema para el desarrollo de esta sesión de aprendizaje (Consolidación y refuerzo).
  1. LET'S GET STARTED. (15 minutes)
    Los alumnos elaborarán 2 preguntas de verdadero o falso y 2 preguntas del tipo "multiple choice" sobre cualquier parte del tema utilizando la hoja de calculo que se le ha facilitado para evitar que existan preguntas duplicadas.
  2. GRAN FINALE (QUIZ). (45 minutes)
    El profesor recogerá todas las preguntas y realizará algunas de ellas escogidas al azar.
    Los alumnos anotarán en su cuaderno las respuestas a las preguntas y aquellos 5 alumnos que obtuvieran mayor numero de respuestas correctas obtendrán una recompensa de cara al exámen.

Session 9:  Exam

TASKS:
Students will take the test of this lesson.
Los alumnos realizarán el exámen de este tema..

Tips for the Exam

What should you study for the next exam?
Before you sit the exam it would be great you check you master these issues.
¿Qué deberías estudiar para el próximo examen?
Antes de presentarte al exámen sería fantástico que compruebes que dominas estos puntos.
  1. Convert a decimal number into  a binary number
    Convertir un numero decimal en binario.
  2. Convert a binary number into a decimal number
    Convertir un numero binario en decimal
  3. Use of measuring units (bit, byte, KB, MB, GB, TB)
    Uso de unidades de medida (bit, byte, kilobyte, Megabyte, Gigabyte, Terabyte)
  4. Hardware and Software definitions.
    Hardware y software definiciones
  5. Microprocessor ( Definition, functions, features, calculations and activities about it)  Microprocesador (definición, funciones, caracterisicas, calculos  actividades referidas al microprocesador)
  6. Memory units and storage devices (characteristics, functions...). Unidades de memoria y dispositivos de almacenamiento (características , funciones...)
  7. Motherboard (Components) Placa madre (componentes)
  8. Types of software, main software, functions of the operating system. Tipos de software, principal software, funciones del sistema operativo
  9. Peripherals (definition and types). Periféricos (definicion y tipos)
  10. Computer Networks (definition, classifications, components). Redes de ordenadores (definición, clasificacion , componentes)
There will be 10 questions concerning to all issues worked at class. (At least four activities will be figures so that do not forget bring your pencil, rubber, ruler, set square, compass and protractor)
Habrán 10 preguntas relativas a todos los asuntos trabajados en clase. Al menos 4 ejercicios serán figuras por lo que no olvides llevar tu lápiz (incluso los de colores para reconocer las vistas del objeto) , goma, regla, conjunto de escuadra y cartabón, compás y transportador de ángulos.

Good Luck!!
Buena suerte

No comments:

Post a Comment